Chia semínka a akné

Vitamíny, minerály a především dostatečná hydratace je základem krásné pleti. Chia semínka mají skvělý potenciál k léčbě a prevenci akné.

Již v předkolumbovských dobách staří aztékové užívali chia semínka nejen k zasycení, ale také k léčbě a prevenci mnoha nemocí a nešvarů trápících lidské tělo včetně kožních problémů. Dnes, kdy se chia semínka opět vrací na scénu jako tzv. superfood (superpotravina) neexistuje mnoho vědeckých studií o vlivu chia na lidskou pleť. Nicméně už jen známý obsah látek obsažených v chia semínkách nám dává alespoň malý přehled, jak může být jejich konzumace pro pleť přínosná. Pokud si prohlédneme složení živin v chia semínkách a seznam živin, které prokazatelně mají nejpozitivnější účinky na lidskou pleť, dojdeme k zajímavému závěru a to, že tyto dva seznamy se téměř neliší. Tak pojďme na to:

Omega 3 mastné kyseliny.

Spolu s lněným semínkem jsou chia semena jedním z nejlepších přírodních zdrojů omega 3 mastných kyselin. Omega 3 mastné kyseliny mají silné protizánětlivé účinky. Studie prokázaly, že populace obyvatel, která konzumuje potraviny bohaté na omega 3, má výrazně nižší problémy s akné. Chia semínka tak mohou být vhodným doplňkem při boji s akné, obzvlášť pokud jste např. alergičtí na ryby a nemůžete tedy dostat svou dávku omega 3 například z lososa nebo jiných tučných ryb. chia semínka a akné

Zinek

I když chia gel ze semínek neobsahuje tolik zinku jako jiná semínka (dýňová, lněné semínko), přesto jimi můžete do svého jídelníčku dostat jeho značné množství. Při užívání zinku, a to především lidmi s jeho nedostatkem, bylo prokázáno, snížení výskytu akné u těchto osob. Anti-akné účinky zinku způsobují také jeho antibakteriální a protizánětlivé vlastnosti a také vliv zinku na tvorbu kolagenu, která je zásadní pro zdravou pleť. Je také prokázán vliv zinku na tvorbu kožního mazu na povrchu pokožky.

Vláknina a bílkoviny.

Díky vláknině a bílkovinám obsaženým v chia semínkách, může člověk trpící vysokým glykemickým indexem (GI) jeho hodnoty konzumací semínek snížit a tím vytvořit pokožce podmínky pro zdravou pleť bez akné. Obecně platí, že potraviny s nízkým GI pomáhají udržet hladinu inzulinu v rovnováze, a to je skvělé protože přebytek inzulinu v krevním řečišti může vést k nárůstu cirkulujících androgenů a inzulinu podobnému růstovému hormonu (IGF), které jsou spojeny s výskytem akné u člověka.

No a nakonec je tu samozřejmě známý hydratační účinek chia semínek, který pomáhá udržovat pokožku hydratovanou a změkčuje rýhy a vrásky v obličeji a brání tvorbě akné.